KOTOTAMA: medytacja dźwiękowa

Medytacja dźwiękowa jest obecna w wielu tradycjach duchowych. Przykładem może być słynna mantra „Om” lub buddyjskie „Nam myoho renge kyo”.

Ta medytacyjna metoda polega na śpiewaniu tzw. „świętych” pieśni, które mają na celu podniesienie ducha i wzmocnienie energii. Kototama jest ścieżką duchowego wzrastania przez recytację czystych dźwięków (koto) (tama).

Jest to sztuka licząca tysiące lat, której początki giną w mrokach dziejów. Sekrety jej nauczania były rzekomo zachowane w „dokumentach Takeuti”, mających 3500 lat, z których część była starannie strzeżona przez japońską rodzinę cesarską. Na początku ubiegłego wieku cesarz Meiji przekazał ją mistrzom Ueshiba (twórcy Aikido) i Ogasawala, a ten ostatni przekazał ją Senseiowi Nakazono, który przyniósł ją do Indii, Francji i USA.

Kototama w języku japońskim oznacza duszę słów lub święty dźwięk.
Koto = słowo, dźwięk, a Tama = dusza, duch, to, co święte, to, co czyste.

Ścieżka dźwięku

Nauczanie Kototama ujawnia, że u podstaw każdej manifestacji leży wibracja, która przechodzi z planów subtelnych do planów konkretnych, podążając za określonymi procesami. Znajomość tajników tych procesów pozwala zrozumieć Wszechświat i jego Prawa oraz rozwijać się głęboko na planach energetycznym i duchowym.

Nauczanie Kototama składa się z linii dźwięków, które są u podstaw struktury wibracyjnej Wszechświata oraz zasad rządzących tą strukturą, sposobów wokalizacji tych dźwięków i nauczania doktrynalnego. Studiowanie tej tradycji pozwala między innymi poznać wartość słowa lub zdania na planie wibracyjnym.

„Dokumenty Takeuti, datowane na 3500 lat w Japonii, opisują dźwiękowe wydarzenia związane z pojawieniem się Ziemi według mitu Nippon. Uczą, że pierwsi wyżsi istoty żywe na naszej planecie, „Sumela Mikoto”, nie byli ludźmi fizycznymi, jak czytelnik i my, ale istotami o subtelnej naturze, które używały dźwięków do działania na materię.

Przed odejściem do innego świata, nauczyli oni „strażników dźwięku”, jak przekształcać światło w materię za pomocą kototama.”

Korzyści ze świętego śpiewu

Zakładając, że u podstaw materii leży wibracja, a harmonijna wibracja jest synonimem równowagi, praktyki wykorzystujące dźwięk dążą do osiągnięcia holistycznej równowagi i harmonii bytu.

Według tej metody, wibracja emitowana przez falę dźwiękową wpływa na wibrację ciała. Ten fakt, uznawany od zawsze przez starożytne tradycje, dał początek licznym zastosowaniom w dziedzinie zdrowia.

Praktyka świętego śpiewu sprzyja przywracaniu równowagi fizjologicznej i psychologicznej oraz otwiera umysł na nowe duchowe percepcje. Tak jest w przypadku Kototama, starożytnej sztuki pochodzącej z Japonii.

Kotodama i Reiki

Pod koniec lat 2000 kototama weszło do świata Reiki za pośrednictwem Chrisa Marsha, angielskiego mistrza Reiki, który wówczas mieszkał w Japonii. Chris Marsh twierdził, że symbole używane w Reiki są związane z liniami starożytnych dźwięków, kototama.

Nasze ostatnie badania, szczególnie dotyczące pochodzenia nazw symboli lub wprowadzenia symbolu mistrza przez Madame Takata, mają tendencję do podważania tych twierdzeń.

Ponieważ Chris Marsh nie przedstawił żadnych wiarygodnych źródeł, nie można ich zweryfikować. Jednak język japoński, z definicji, jest ściśle związany z kotodama, dlatego potrzebne są dalsze badania, aby jednoznacznie rozstrzygnąć tę kwestię.

Kototama czy kotodama?

Oba terminy są używane, ale o czym właściwie mówimy?

Zwyczajowo nazywa się „kotodama” praktykę świętych dźwięków w Reiki, nauczaną na krótkich kursach, dostępną dla wszystkich, oraz „kototama” świętą sztukę przekazywaną przez cesarza Meiji, będącą nauką inicjacyjną, której opanowanie wymaga wielu lat.

Jest to nieformalna konwencja pomiędzy różnymi praktykami tych technik, ponieważ w języku japońskim bardzo trudno jest usłyszeć różnicę między „T” a „D”. Jednak „D” nie należy do „spółgłosek korzeniowych” w nauczaniu Kototama, dlatego niektórzy mistrzowie tej sztuki postanowili odróżnić kotodama, praktykę medytacji dźwiękowej, dostępną dla wszystkich od drugiego stopnia Reiki, od kototama, nauczania dotyczącego świętych dźwięków z Japonii, które obejmuje wiele aspektów i wymaga wielu lat pracy, aby je opanować.

ściskam Cię mocno
Dominika